Wat ik doe om gezond te blijven? Bewegen!

Bewegen is gezond, voor lichaam en geest. Dat voel ik echt. Na mijn diagnose had ik heel wat minder energie. Door te sporten merkte ik dat mijn algemene gezondheid verbeterde. 

Positiever in het leven

Als ik sport, heb ik minder last van opstoten, ben ik minder vermoeid en sta ik positiever in het leven. Ook toen we in ons kot moesten blijven, probeerde ik zoveel mogelijk te bewegen. Voor mij is sport altijd belangrijk geweest. Vroeger was ik zelfs topsporter als professioneel skiër. Nog altijd is skiën mijn lievelingssport. De vrijheid, de natuur en de stilte in de bergen… Fantastisch. 

Meer bewegen dan anders

Maar dat gaat natuurlijk niet in België. Daarom houd ik het bij joggen en fitness. Dat doe ik normaal minstens drie keer per week. Tijdens de eerste lockdown deed ik dat zelfs vijf dagen per week. Gelukkig was het toen vaak mooi weer, dan is dat extra aangenaam. Zeker nu wil ik in topvorm blijven. Omdat ik me erg kwetsbaar voel door mijn verlaagde weerstand. Als ik fit ben en ik word toch ziek, dan kan ik de ziekte beter overwinnen. 

Naar de fitness ben ik nog altijd niet terug geweest. Dat vind ik te risicovol. Maar ik probeer zo veel mogelijk zelf oefeningen te doen. Dat gaat heel goed zo.

Voldoende voorzorgsmaatregelen

Tijdens de eerste lockdown bleef ik zoveel mogelijk binnen om het risico op besmetting zo klein mogelijk te houden. Mijn vrouw is toen zelfs een maand thuisgebleven. Als kinderverzorgster werkte ze normaal gezien wel door te zorgen voor kindjes van ouders die in de zorgsector werken. Maar het risico op besmetting binnen ons gezin leek ons te groot. Daarom hadden we toen in nauw overleg met mijn artsen en met haar werk besloten dat ze een tijdje thuis bleef. In mei is ze dan opnieuw beginnen werken. Vandaag zijn we nog altijd heel voorzichtig, en beperken het aantal mensen met wie we contact hebben.

Mijn tips om gezond te blijven

  1. Probeer je normale ritme aan te houden, met voldoende rust. 
  2. Blijf bewegen. Je hoeft daarom niet intensief te sporten. Maak bijvoorbeeld een mooie wandeling of fietstocht. Een aangename manier om de lange dagen in huis te doorbreken en bovendien goed voor je gezondheid. 
  3. Een gezond lichaam zorgt voor een gezonde geest. Dat is altijd belangrijk, niet alleen in coronatijden.

Deel deze pagina

Victor over ...


Victor heeft de ziekte van Crohn