Vertrouw niet op dr. Google

crohn-ibd-verpleegkundige-google-liesbeth

Sociale media bieden veel mogelijkheden voor patiënten, en ook voor hulpverleners zoals ik. Ik kan heel snel informatie verspreiden naar patiënten en ik kom zo gemakkelijk in contact met andere hulpverleners.

Ik ben vooral fan van Twitter. Zo kon ik via Twitter een vraag stellen aan een gerenommeerde gastro-enteroloog in de Verenigde Staten,wat anders onmogelijk zou geweest zijn.

Er zijn natuurlijk ook nadelen verbonden aan sociale media. Zo kan iedereen gelijk welke informatie delen en is het moeilijk voor mensen om in te schatten wat feit en fabel is. Het is dan ook een van mijn persoonlijke missies om de juiste informatie bij de juiste mensen te krijgen. Ik ben beheerder van een gesloten Facebook-groep IBD- AZ Delta en daar ben ik 24u/24u mee bezig. Gelukkig is er een goede verstandhouding met de leden en posten mensen niet zomaar van alles. We willen vooral een positieve boodschap uitdragen rond IBD en dat lukt aardig.

We moeten patiënten nog veel meer informeren

Ik merk wel dat mensen kritischer worden voor wat ze online lezen. Onlangs zei een patiënt: “Ik was zo stom om het te googelen”. Mensen krijgen steeds meer de reflex om niet zomaar alles te geloven wat ze lezen. Het feit dat ze in de eerste plaats op zoek gaan naar extra informatie is voor een groot stuk de fout van de zorgverstrekkers. Het is mijn taak om zoveel mogelijk informatie te geven én om de patiënt zelf andere betrouwbare bronnen mee te geven. Zeker op het moment van de diagnose of als er van therapie veranderd wordt. Dan komen de meeste vragen.

Herhaling is essentieel

Uit onderzoek blijkt dat een patiënt slechts 10 tot 20% onthoudt van wat je zegt. Ik herhaal daarom regelmatig wat er eerder al gezegd is en geef ook alles mee op papier. Patiënten gaan er ook vaak van uit dat hulpverleners het te druk hebben voor vragen. En als hulpverlener ga je ervan uit dat patiënten wel extra uitleg vragen als er iets niet duidelijk is. Maar dat is niet het geval. Ik probeer dus zoveel mogelijk extra uitleg te geven, ook als patiënten er niet om vragen.