Is er een dieet voor patiënten met de ziekte van Crohn?

Voeding en IBD hebben een ingewikkelde relatie. Patiënten kunnen tijdens een opstoot vaak heel weinig voedingsmiddelen verdragen. Ook patiënten in remissie reageren soms heftig op bepaalde voedingsmiddelen.

Anderzijds heeft het lichaam van een IBD-patiënt net extra voedingsstoffen nodig door de symptomen van de ziekte. Patiënten met inflammatoire darmziekten ondervinden zelf wat ze wel en niet goed verdragen. Er zijn voorlopig geen klinische bewijzen dat een bepaald voedingsmiddel een opstoot veroorzaakt. Eveneens is er geen enkel dieet dat een terugval volledig uitsluit.

In remissiefases is het wel belangrijk om gevarieerd en evenwichtig te eten. ‘Evenwichtig’ eten betekent uit elke voedingsgroep (vitamines, mineralen, proteïnen, vet en koolhydraten) voldoende elementen opnemen. Daarom is het geen goed idee om zomaar voedingsstoffen te schrappen uit een dieet tijdens een remissieperiode.

Veel patiënten houden een ‘eetdagboek’ bij. Zo ontdekken ze welke voedingselementen hun symptomen verergeren en welke ze dus moeten vermijden. De tekorten die daardoor ontstaan, compenseren ze in overleg met een diëtist.

Wat kun je doen bij een opstoot?

Enkele tips om bij opstoten de symptomen te verlichten:

  • Tijdens een opstoot is het essentieel om je maaltijden te spreiden. Lichtere en meer maaltijden verteren beter.
  • Je vermijdt best zwaar verteerbare groenten zoals ui, look, kolen, tomaten en bonen. Ook alcohol en melkproducten schrap je beter. Eet gestoomde en geschilde groenten. De vezels van gekookte groenten zijn makkelijker verteerbaar dan die van rauwe groenten. Ook soep of een verrijkte groentenbouillon geven je de nodige voedingsstoffen. Vezelrijk fruit vervang je tijdens een opstoot best door geschild vezelarm fruit zoals meloen, of door gestoofd fruit. Voor graanproducten kies je best voor een licht brood met niet te veel zaden. Een geroosterde boterham, havermout of zuurdesembrood kan ook.
  • Het best vermijd je producten die gisten tijdens de vertering. Bonen, koolgroenten, uien, citrusvruchten en gashoudende dranken zorgen voor buikpijn en verergeren diarree.
  • Neem veel mager vlees, kip en eieren op in het dieet. Deze producten helpen om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen en verminderen de symptomen. Ook pindakaas of amandelspread zijn een goede optie.
  • Drink veel plat water. Tussen acht en tien glazen water per dag zou volstaan om het vochtverlies door diarree te compenseren.
  • Drink tijdens een opstoot met veel diarree af en toe een sportdrank. Het hydraterende energiedrankje bevat tal van voedingsstoffen en mineralen die je door diarree sneller verliest, en voorziet je van snelle suikers die je tijdens deze periode kan gebruiken.