Fit blijven is een uitdaging

Door de coronacrisis kan ik niet meer naar de groepstrainingen van mijn favoriete sport, krav maga. En ik moet toegeven, ik mis ze wel. Voor de lockdown trainde ik driemaal per week.

De trainingen zijn enorm pittig, de trainer drijft ons telkens tot het uiterste. Maar hij weet precies wat hij doet en zijn methode werpt op zeer korte tijd vruchten af. Tijdens een training wordt mijn hoofd buitenspel gezet. Anderhalf uur focussen op mijn lichaam heeft ook fijne bijwerkingen. Soms vertrek ik met buikpijn of andere symptomen van Crohn naar de sportzaal om na de training te merken dat al mijn symptomen verdwenen zijn. 

Intensief sporten doet symptomen verdwijnen

Toeval of niet, maar van zodra de trainingen stopten, kreeg ik weer meer last van symptomen. De oefeningen die de trainer meegaf om fit te blijven, hebben jammer genoeg niet hetzelfde effect als een groepstraining. Toch blijf ik bewegen, omdat ik ondertussen weet dat beweging een positieve invloed heeft op mijn lijf. Dus plan ik dagelijks een korte workout in. En soms ga ik een rondje lopen.

Mild zijn voor jezelf

Mezelf motiveren om eraan te beginnen, is telkens  een opgave, dat geef ik toe. En op sommige dagen voel ik me een slappe vod en is de ‘goesting’ ver te zoeken. En dat is oké. Ik probeer mild te zijn voor mezelf, zonder oordeel. Niets moet. Maar ik heb wel geleerd dat je voor transformatie en groei wel wat moeite moet doen.

Mentale weerbaarheid vergroten

Daarom train ik niet alleen mijn lichaam, maar ook  mijn geest. Het is wetenschappelijk bewezen dat dit kan door meditatie. Als je dagelijks mediteert, al is het slechts 10 minuten, zou je na enige tijd een verschil moeten merken. Je bent rustiger, je kunt gemakkelijker relativeren en je wordt meester in observatie. Je laat de neiging om direct te reageren op prikkels los.  Er zijn ontelbaar veel manieren waarop je kunt mediteren, dat ontdek je na tien minuten rondsurfen op internet.

Deel deze pagina

Karolien over ...


Karolien heeft de ziekte van Crohn